Dunning-Krugerův efekt:
Když ignorace maskuje kompetenci
Dunning-Krugerův efekt, pojmenovaný po sociálních psychologech Davidu Dunningovi a Justinu Krugerovi, je zvláštní psychologický fenomén, který si v posledních letech získal značnou pozornost. Jedná se o kognitivní zkreslení způsobující, že lidé s nízkými schopnostmi v dané oblasti si často myslí, že jsou lepší, než ve skutečnosti jsou. Jejich výkon sice odpovídá jejich schopnostem, ale mají tendenci si ho nadhodnocovat. Tato kognitivní zaujatost zdůrazňuje tendenci jedinců s omezenými znalostmi nebo dovednostmi v určité oblasti přeceňovat své schopnosti v této oblasti. Jinými slovy, lidé trpící Dunning-Krugerovým efektem si často blaženě neuvědomují svou vlastní neschopnost, což je vede k přesvědčení, že jsou schopnější, než ve skutečnosti jsou.
Jak to funguje?
Pochopení Dunning-Krugerova efektu
Dunning a Kruger provedli svůj převratný výzkum v roce 1999, který se od té doby stal základním kamenem ve studiu lidského poznání a sebeuvědomění. Jejich práce byla inspirována kriminálním případem, kdy bankovní lupič McArthur Wheeler věřil, že když si potřete obličej citronovou šťávou, bude pro bezpečnostní kamery neviditelný. Wheelerova bizarní víra vedla výzkumníky k otázce, jak si jednotlivci mohou být tak jistí svými schopnostmi, přestože pro svou důvěru nemají žádný základ.
Obrázek: Citron znázorňující absurditu případu bankovního lupiče McArthura Wheelera.
Dunning a Kruger zjistili, že lidé s podprůměrnými kompetencemi svůj výkon výrazně přeceňují a naopak lidé s nadprůměrnými schopnostmi svůj výkon mírně podceňují. Pokud dostanou zkoumané osoby k dispozici výsledky ostatních a mají znovu ohodnotit svůj dosažený výkon, podprůměrní se nezmění.
Kompetence plodí pokoru: Naopak jedinci, kteří mají skutečné odborné znalosti v dané oblasti, mají tendenci podceňovat své schopnosti a předpokládat, že ostatní jsou stejně kvalifikovaní, což vede k pocitu pokory.
Kognitivní zkreslení: Dunning-Krugerův efekt je kognitivní zkreslení, které narušuje způsob, jakým lidé vnímají sami sebe a své schopnosti. Často vede jednotlivce ke špatným úsudkům, jak o svých vlastních schopnostech, tak o kompetencích ostatních.
Proč je to tak?
Existuje několik možných vysvětlení Dunning-Krugerova efektu. Jedno z nich je, že lidé s nízkými schopnostmi nemají dostatek znalostí a zkušeností, aby mohli správně posoudit svou vlastní výkonnost. Další možností je, že lidé s nízkými schopnostmi mají sklon k mylnému přesvědčení, že jsou lepší, než ve skutečnosti jsou.
Neschopnost vede k nadměrné sebedůvěře: Lidé, kterým chybí znalosti nebo dovednosti v určité oblasti, často přeceňují své schopnosti v této oblasti. Toto přeceňování vzniká z jejich neschopnosti rozpoznat hloubku vlastní nevědomosti.
Příklady Dunning-Krugerova efektu
Dunning-Krugerův efekt lze pozorovat v mnoha různých oblastech, například v oblasti řízení, politiky, sportu nebo osobního života.
- V oblasti řízení mohou lidé s nízkými manažerskými schopnostmi mít pocit, že jsou vynikající vůdci, i když jejich týmy dosahují průměrných nebo dokonce podprůměrných výsledků.
- V oblasti politiky mohou lidé s nízkými znalostmi o politických otázkách mít pocit, že jsou odborníky na politiku, i když jejich názory jsou založeny na nesprávných informacích.
- V oblasti sportu mohou lidé s nízkými sportovními dovednostmi mít pocit, že jsou přirozenými talenty, i když jejich výkon je horší než výkon ostatních hráčů.
- V oblasti osobního života mohou lidé s nízkými sociálními dovednostmi mít pocit, že jsou oblíbení a společensky úspěšní, i když se jim často stává, že jsou odmítáni nebo se cítí osaměle.
- Nezkušení řidiči: Začínající řidiči si často více věří ve své řidičské schopnosti než zkušení řidiči. Mohou se domnívat, že jsou vynikající řidiči navzdory nedostatku zkušeností a vyšší pravděpodobnosti nehod.
- Přílišné sebevědomí na pracovišti: Zaměstnanci, kteří jsou v zaměstnání noví, mohou přeceňovat své dovednosti a podceňovat složitost svých úkolů. To může vést k chybám, nedorozuměním a chybným úsudkům na pracovišti.
- Sebehodnocení studentů: Studenti se mohou domnívat, že jsou na zkoušky dobře připraveni, i když ve skutečnosti látku dostatečně neprostudovali nebo jí neporozuměli. To může mít za následek špatný studijní výkon.
- Dezinformace související se zdravím: Jednotlivci, kteří postrádají lékařské znalosti, mohou odmítnout rady odborníka a spoléhat se na neověřené zdroje, čímž ohrožují své zdraví a pohodu.
Jak se Dunning-Krugerovu efektu vyhnout?
Rozpoznání a řešení Dunning-Krugerova efektu je zásadní pro osobní a profesní růst. Dunning-Krugerův efekt může být nebezpečný, protože může vést k špatným rozhodnutím a neuváženým činům. Existuje několik způsobů, jak se mu vyhnout:
- Buďte otevřeni kritice. Pokud vám někdo řekne, že děláte něco špatně, nebraňte se a zkuste se z jeho zpětné vazby poučit. Pravidelně přemýšlejte o svých schopnostech a znalostech a buďte otevření možnosti, že možná nejste tak kompetentní, jak si myslíte.
- Nebojte se zeptat na pomoc. Pokud si nejste jisti, jak něco udělat, zeptejte se někoho, kdo je v dané oblasti odborníkem. Podporujte konstruktivní kritiku od kolegů, mentorů nebo nadřízených, abyste získali přesnější pochopení svých schopností.
- Buďte objektivní. Snažte se posoudit svou vlastní výkonnost co nejobjektivněji.
- Nepřetržité učení: Usilujte vědomě o rozšíření svých znalostí a dovedností v oblastech, kde vám může chybět. Zaujměte pokorný přístup uznáním, že je vždy co učit a prostor pro zlepšení.
Závěr
Dunning-Krugerův efekt slouží jako připomínka lidské tendence přeceňovat své schopnosti, když nám chybí znalosti nebo zkušenosti v určité oblasti. Zdůrazňuje důležitost sebeuvědomění, pokory a oddanosti celoživotnímu učení. Tím, že si uvědomíme omezení naší vlastní kompetence, můžeme činit informovanější rozhodnutí, vyhnout se nákladným chybám a podporovat osobní růst a rozvoj.
Zdroje:
- https://www.wikiwand.com/cs/Dunning%C5%AFv%E2%80%93Kruger%C5%AFv_efekt
- https://cs.wikipedia.org/wiki/Dunning%C5%AFv%E2%80%93Kruger%C5%AFv_efekt#:~:text=Dunning%C5%AFv%E2%80%93Kruger%C5%AFv%20efekt%20je%20typ,maj%C3%AD%20naopak%20tendenci%20jej%20nadhodnocovat.